הציור האינטואיטיבי, המבוסס על השיטה הפסיכו- קריאטיבית, אשר פותחה על ידי ד"ר פינקי פיינשטיין, הוא כלי שבאמצעותו יכול כל אדם לתת חופש יצירתי לרגשותיו ולהביע את הכישרון הייחודי שלו, ללא ביקורת וללא שיפוטיות.
מטרותיו העיקריות הן צמצום הביקורת העצמית, הגברת היצירתיות והגברת האהבה העצמית.
כל ילד נולד עם יכולת יצירתית טבעית, אשר יכולה להמשיך ולהתקיים רק באמצעות חיזוקים חיוביים ותחושת התפעלות מכל יצירה. למרבה הצער, בפועל, הסביבה מבקרת באופן גלוי או סמוי את היצירה על ידי דרישות לצייר ברור, לא לצאת מהקווים ולצייר ציורים "שיש בהם הגיון". ביקורת עצמית זו, המתחילה כבר מילדות, מצמצמת את היצירתיות הטבעית של הילדים ולעיתים קרובות משפיעה גם על ביטחונם העצמי ועל תחושת המסוגלות שלהם.
לדוגמא, בעברי הלא רחוק, עסקתי בהוראה מקדמת ופגשתי לא פעם בילדים שביטחונם העצמי היה נמוך כל כך עד כי דבריהם (כאשר הם בכלל העזו לדבר) נשמעו בלחש ועל כל פעולה שהתבקשו לבצע הגיבו ב- "אני לא יודע", "אני לא יכול", "אני לא חכם" וכיוצא בזה.
פגשתי גם בילדים אשר רצו ללמוד, אך התקשו לעשות כן עקב הפרעת קשב וריכוז. פעמים רבות ילדים אלו סבלו אף הם מביטחון עצמי נמוך ומתחושת חוסר מסוגלות עקב ניסיונם וקשייהם בתחום הלימודי.
פגשתי אף ילדים, אשר הוריהם עודדו אותם לתחרותיות ולהישגים גבוהים. ילדים אלו הביעו לעיתים חרדות, דיכאונות או תסמינים גופניים כגון אסטמה, כאבי בטן וכאבי ראש, כאשר הישגיהם לא היו "מושלמים".
ילדים כגון אלה עשויים ליהנות מיתרונות הציור האינטואיטיבי, זאת כיוון שבציור אינטואיטיבי אין מושגי טוב" או "רע", "נכון" או "לא נכון". כל אחד יכול לצייר וכל אחד מוכשר.
עם הזמן ותוך כדי ההתנסות בחווית הציור האינטואיטיבי, הילד מחזיר לעצמו את היצירתיות הטבעית שלו שהודחקה, מגדיל את הביטחון העצמי ואת שמחת החיים ואף בונה יכולת חשיבה "מחוץ לקופסא". בהמשך, המצב החדש הזה מחלחל מחווית הציור גם אל שאר תחומי החיים.
זאת ועוד, ילדים בעלי הפרעת קשב ריכוז ופעלתנות יתר (ADHD) ייהנו מיתרונות נוספים של הציור האינטואיטיבי- ילדים בעלי פעלתנות יתר יוכלו לפרוק אותה בזמן הציור, כך שלאחריו הם יהיו רגועים יותר ונכונים יותר ללמידה ולבעלי קשיי קשב וריכוז יאפשר הציור האינטואיטיבי את המיקוד הדרוש להם.
כאמור, הציור האינטואיטיבי מהווה כלי להתבטאות ושחרור רגשי.
לא כל ילד יודע כיצד להביע את עצמו ואת התהליכים הרגשיים העוברים עליו באופן מילולי. ילדים אחדים מסתגרים בעצמם כאשר הם נתקלים בקושי, אצל חלקם יש ירידה בלימודים, אצל אחרים הקושי מתבטא בגילויי אלימות ויש ילדים שהם פשוט ביישנים ומופנמים מטבעם.
באמצעות הציור האינטואיטיבי הילדים יכולים להביא רגשות, מחשבות, פחדים וחוויות העצורים בתוכם אל דף הציור. זאת, ללא צורך במילים, ללא ביקורת ובתהליך מהנה.
לסיכום, הנחת היסוד היא שכל אחד נולד עם יצירתיות שנחסמת במהלך השנים בגלל ביקורתיות מודעת או לא מודעת של הסביבה לצייר "כמו שצריך".
הציור האינטואיטיבי מכיל בתוכו חופש רב יחד עם מסגרת של חוקי משחק ברורים ומאפשר ליכולת היצירתית הטבעית הזו להשתחרר.
חשוב לזכור, שילד יצירתי הוא ילד שמח יותר, בטוח בעצמו יותר ומסוגל לחשוב "מחוץ לקופסא". בציור אינטואיטיבי כל ציור הוא נכון ועל כן, כל אחד יכול לבטא את הקול הייחודי והמיוחד שלו.
אסתי ויסמן
מדריכת סדנאות ציור אינטואיטיבי
* סדנאות למבוגרים * סדנאות לילדים * ערבים חווייתיים
מטפלת בשיטה הפסיכו- קריאטיבית
צרו איתי קשר בטלפון: 052-3246778